Vaak wordt gedacht dat LinkedIn alleen handig en zinvol is als je aan het solliciteren bent en een
nieuwe baan zoekt.
Als professional of ondernemer (MKB of ZZP) kun je echter ook volop gebruiken maken van dit
platform.
Ik geef je hieronder 5 redenen om als professional en ondernemer actief te zijn op LinkedIn.
- Je kunt laten zien dat je er überhaupt bent met je functie of bedrijf!
Het is een middel om zichtbaar te maken dat je bestaat en wat je product of dienst inhoudt. Hiervoor
is een goed LinkedIn profiel van belang dat zo volledig mogelijk is met o.a. een duidelijke omschrijving
van je dienstverlening of producten, door de juiste keywords gebruiken én een bedrijfspagina. - Netwerken.
Via LinkedIn ga je connecties aan. Dit kan zijn met bekenden maar uiteraard ook met mensen die je
nog niet kent en waar je nu of later iets voor kunt betekenen.
Ik heb zelf ook de stelregel dat ik iedereen accepteer die mij uitnodigt om te ‘linken’. Kun je nu nog
niets voor elkaar betekenen dan kan dit op termijn wellicht zo zijn.
Vergeet ook niet dat als je met iemand ‘gelinkt’ bent oftewel het is een connectie, je ook in beeld
komt bij zijn of haar netwerk. Wanneer jouw connectie een bijdrage van jou deelt of liked, kan het
zijn dat zijn of haar netwerk jouw oorspronkelijke bijdrage ook ziet. - Updates delen.
Door regelmatig bijdragen te delen over je werk en bedrijf krijgt je netwerk én mensen daarbuiten
een beeld van wat je te bieden hebt. Ook kun je andere dingen delen die je belangrijk vindt en op die
manier verbinding aan gaan met je (potentiële) netwerk. - Vindbaarheid op Google.
Wanneer iemand je naam invoert in Google komt vaak als eerste je LinkedIn profiel naar boven. Hoe
mooi is het als deze dan volledig is en direct een goed beeld geeft van je activiteiten? Dan werkt het
echt als een digitaal visitekaartje voor je. - Gevonden worden op LinkedIn.
Wanneer je profiel bestaat uit de juiste zoekwoorden kun je gevonden en benaderd worden voor
hetgeen je levert. Ben jij bijvoorbeeld een personal trainer en is iemand hier naar op zoek, dan
kunnen ze bij jou uitkomen. Dit is omdat jij goed vindbaar bent op LinkedIn.
Wanneer in het zoekveld van LinkedIn keywords als ‘personal trainer’ of ‘personal training’ worden
ingevoerd dan kom jij naar boven, als het goed is. Doordat deze woorden terugkomen in je profiel en
ook vaak genoeg, klikken mensen door naar jouw pagina.
Oftewel, het kan je echt direct klanten opleveren. Je doelgroep is tenslotte ook op LinkedIn aanwezig.
Wil jij als professional of ondernemer op LinkedIn actief zijn en ook meer doen met je LinkedIn profiel?
Neem dan contact met mij op: info@jolandapranger.nl | 06 – 39 75 31 13